Statenfractie bijgepraat over natuur en landbouw

IMG_5819a Bodegraven 624x27017 oktober 2016

De gemeente Bodegraven-Reeuwijk maakt werk van de opgave om een visie te ontwikkelen voor natuur en landbouw. De Statenfractie SGP&ChristenUnie werd tijdens een werkbezoek aan de lokale SGP- en CU-fracties op 14 oktober, hierover bijgepraat.

Bodegraven-Reeuwijk maakt deel uit van Veenweidegebied Gouwe-Wiericke, dat op haar beurt weer samen met Gouwe-Krimpenerwaard deel uitmaakt van het totale Veenweidegebied. Op de gemeenten rust de taak om samen met alle betrokkenen voor de buitengebieden een zogeheten gebiedsvisie te ontwikkelen. De gebiedsvisie moet aansluiten bij het provinciale beleid voor natuur en landbouw. In het gebied Gouwe Wiericke moet een ecologische verbindingszone tussen de Nieuwkoopse en de Reeuwijkse Plassen komen. Verder dient het agrarisch en particulier natuurbeheer gestalte te krijgen.

Wethouder Jan Leendert van den Heuvel van Bodegraven-Reeuwijk schetste de bestuurlijke samenwerking in dit Veenweidegebied bij het Programma Gouwe-Wiericke 2016-2021. ”Het gaat om samenhangende gebiedsontwikkelingen in landbouw, natuur en recreatie. Er is sprake van voorzichtige maar gestage voortgang”. Hij sprak zijn waardering uit over de initiatieven van de SGP&CU-fractie in Provinciale Staten om ook in dit gebied ruimte te maken voor een gebiedsproces. Was deze mogelijkheid niet geboden, dan zou men nog niet zover zijn gekomen, vond hij.
Wethouder Kees Oskam wees aan de hand van talloze mogelijkheden op onze verantwoordelijkheid voor een gedegen milieuaanpak, vertaald naar de lokale situatie. Met zo’n plan kunnen alle partijen op hun verantwoordelijkheid worden aangesproken.
Nieuwkoops raadslid Elias van Belzen gaf een toelichting op het door de Gemeente Nieuwkoop vastgestelde en integrale bestemmingsplan buitengebied.

Het waren goede, informatieve en inhoudelijke gesprekken, noodzakelijk voor de afstemming tussen lokaal en provinciaal beleid. Het leverde ook huiswerk op en dat is goed.

Bekijk ook de foto's op de nieuwspagina

Nieuwsarchief > 2016