Algemene beschouwingen 2009: ‘Versnellen is noodzakelijk’

algemene beschouwingen - speed12 november 2008

In haar commentaar bij de behandeling van de begroting 2009 heeft de fractie ChristenUnie-SGP benadrukt dat zij zorgen heeft over de voortgang. Vooral bij jeugdzorg, natuurbeleid en glastuinbouw zijn nieuwe analyses en aanvullende voorstellen nodig om de gestelde doelstellingen te realiseren.

Fractievoorzitter Stoop: ‘De redenen voor de vertraging in de realisatie zijn per doelstelling verschillend, en zo zal ook per onderwerp moeten worden gekeken welke route nu gevolgd moet worden: ambities naar beneden of geld erbij.’ Zo is het de vraag in hoeverre de inzet van extra middelen het gewenste resultaat geeft bij het verkleinen van wachtlijsten in de jeugdzorg: de beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel is een andere belangrijke factor. Bij natuurbeleid staan de doelstellingen wat de fractie betreft niet ter discussie, maar om de realiteit niet uit het oog te verliezen zou een andere fasering te overwegen zijn. En ten aanzien van de versterking van de sector glastuinbouw moet onderzocht worden of de in de begroting opgenomen middelen hiervoor afdoende zijn. Op deze en andere punten dringt de fractie bij Gedeputeerde Staten aan op verder onderzoek en concrete maatregelen om zo de vaart in de realisatie te houden. Stoop: ‘Bij dit alles dient de betekenis voor de inwoner van Zuid-Holland steeds voorop te staan.’

Download de gehele tekst uitgesproken op 12 november 2008.

Bijdragen
Provinciale Staten