Buitendijks bouwen

Foto bij artikel buitendijks bouwen21 september 2009

Wonen en werken aan het water. Wie wil dat niet? Het is rustgevend en fascinerend. Er zijn in Zuid-Holland verschillende woon- en werklocaties aan het water ontwikkeld en veel mensen wonen veilig achter dijken, met uitzicht over het water. Er zouden nog meer locaties aan het water ontwikkeld kunnen worden, maar dan buitendijks. Daarmee wordt bedoeld dat ze vóór de waterkeringen liggen en niet beschermd worden door dijken of duinen. Hoe veilig is dat?

Voor buitendijkse gebieden geldt geen wettelijke veiligheidsnorm. Ze kunnen bij hoge waterstanden onderlopen. Desondanks werd tot voor kort verwacht dat er over vijftig jaar naar verwachting meer dan honderdduizend mensen buitendijks zullen wonen en werken. Of dit ook realiteit wordt hangt in belangrijke mate af van de vraag hoe snel de economie zich zal herstellen en in hoeverre de huidige woonbehoefte zal veranderen.

Maar regeren is vooruitzien en dat betekent ook dat het denken over buitendijkse ontwikkelingen moet doorgaan. Er kleven de nodige risico’s aan buitendijks bouwen. Om er een paar te noemen: de veiligheid kan niet worden gewaarborgd en de capaciteit voor waterberging en de mogelijkheden voor waterafvoer worden beperkt. Diverse partijen dragen daarin hun eigen verantwoordelijkheid. Dat brengt de vraag met zich mee wie waarover kan en moet beslissen.

Vooruitlopend op de Provinciale Structuurvisie hebben Gedeputeerde Staten in overleg met hun partners een voorlopig toetsingskader opgesteld waarmee vooralsnog een jaar zal worden geëxperimenteerd. Daarna zal het beleid ten aanzien van buitendijks wonen in definitieve vorm door Provinciale Staten worden vastgesteld.

Hamburg

In Hamburg hebben Provinciale Staten gezien hoe mooi buitendijkse ontwikkelingen kunnen zijn. Niet alleen voor degenen die er wonen, maar voor alle inwoners en bezoekers van Hamburg. Vanuit onze fractie zullen we de ontwikkelingen positief-kritisch volgen. Punten van aandacht zijn daarbij behalve veiligheid, waterberging en waterafvoer het behoud van de open ruimte (ook op en langs het water) en behoud van ruimte.

Buitendijks bouwen zou moeten kunnen, mits voldaan wordt aan een aantal randvoorwaarden en deze ontwikkelingen niet strijdig zijn met provinciale belangen en geen belemmering vormen voor andere gewenste ontwikkelingen. Al met al een uitdagende opgave!

Jantien Fröling, Statenlid

Nieuwsarchief > 2009