Begroting 2010 vraagt ambitie

nieuws, begroting04 november 2009

De begroting voor 2010 beantwoordt aan het coalitieakkoord dat de provincie voor deze periode opgesteld heeft en dat is positief, meent fractievoorzitter Servaas Stoop. Toch is het zaak om vanwege de bezuinigingen door het Kabinet alert te blijven op de uitvoering van de actiepunten voor het nieuwe jaar.

De provinciale begroting van 2010 verdient volgens fractievoorzitter Servaas Stoop een compliment om de slagvaardigheid die wordt getoond. “De uitvoering van het coalitieakkoord ligt op de meeste terreinen aardig op schema. Het profiel van de provincie nieuwe stijl wordt scherper, namelijk uitvoeringsgericht met de uitstraling van daadkracht en slagvaardigheid. Financieel ziet het er voor de komende jaren redelijk uit. Reden voor ontspannen achteroverleunen? Schone schijn bedriegt. We moeten zeer alert blijven op de uitvoering van de gemaakte afspraken en zeker ook op wat er op andere plekken in Den Haag wordt uitgedacht over de provincies.”

De fractievoorzitter heeft kritiek op de handelswijze van het Kabinet inzake de bezuinigingen voor de provincies. “Op voorhand is er al een stevige greep in de kas van het Provinciefonds gedaan, zonder dat er inhoudelijke afspraken tegenover staan. De middelen in het Provinciefonds zijn niet rechtvaardig over de provincies verdeeld en Zuid-Holland is onderbedeeld. Kortom: uiterste waakzaamheid is geboden.”

“Onze fractie staat achter de inzet op de vijf offensieven: duurzaamheid, bereikbaarheid, economie, groen en jeugd). We staan in het bereikbaarheidsoffensief voor grote investeringen in infrastructuur en openbaar vervoer, waarbij er een nauwe samenhang is met het ruimtelijk beleid. We kunnen forse stappen zetten als het Rijk mee beweegt. We moeten alle zeilen bijzetten om doelen van het groenoffensief te halen. Voor het jeugdoffensief (onder andere het wegwerken van wachtlijsten) zien we de eerste resultaten, maar we zijn er nog niet. Zeker niet als de zorgvraag blijft stijgen. De belangrijkste uitdaging voor 2010 is het vaststellen van de ruimtelijke structuurvisie. Het komt daar aan op het juiste evenwicht tussen het borgen van provinciale belangen en het letterlijk ruimte laten aan anderen. Het wordt een boeiend jaar!”

Nieuwsarchief > 2009