CO2-opslag beter onder zee dan in Barendrecht

CO2-opslag18 november 2009

De fractie van ChristenUnie-SGP heeft op 4 november in de commissievergadering over de CO2-opslag in Barendrecht haar voorkeur uitgesproken voor een andere locatie. Een opslag onder zee biedt meer ruimte en uitbreidingsmogelijkheden en kent minder veiligheidsrisico’s, meent Statenlid Henk van Dieren.

De jaarlijkse uitstoot van CO2 ligt in de provincie Zuid-Holland op 26 miljoen ton per jaar. In de CO2-opslag te Barendrecht is eenmalig ruimte voor 0,8 miljoen ton. ,,Dat is slechts 3 procent van de totale jaarlijkse uitstoot. Ook kan die opslag maar een keer gebruikt worden. De oplossing is dus zeer kleinschalig.”

Van Dieren ziet meer in het alternatief van een opslag onder zee, een optie die TNO ook noemt in het onderzoeksrapport. ,,Deze locatie is zes keer zo groot als de locatie Barendrecht en kan dus 18 procent van de jaarlijkse uitstoot bergen. Bovendien is een locatie op zee gemakkelijker te koppelen aan grotere velden dan een opslag in het verstedelijkte gebied bij Barendrecht.”

De veiligheidsrisico’s die een opslag onder Barendrecht met zich mee brengt voor de bewoners wil het Statenlid niet onderschatten. ,,In het TNO-rapport worden de risico’s mogelijk beheersbaar genoemd. Bij dit soort termen wordt ik altijd voorzichtig. Die hebben we ook al eens gehoord bij de Betuwelijn.”

Nieuwsarchief > 2009