Een miljoen voor controle

Foto website verhaal Chris 2009-1102 december 2009

Het is gelukkig alweer lang geleden dat de Provincie Zuid-Holland de zogeheten Ceteco-affaire beleefde. Beleggen van de provinciale geldreserves bekwam slecht. Als reactie op die affaire heeft de provincie nieuwe regels opgesteld voor een minder risicovol beheer van het aanwezige geld, en ook fors geïnvesteerd in betere controlesystemen.

In de komende maanden steekt de provincie nog een keer bijna een miljoen euro in dit controlemechanisme. Een fors bedrag, waar we als fractie wel even tegen aanhikten. Zeker in deze tijd krab je je bij zo’n bedrag nog wel even extra achter de oren, als dat naar de interne kant moet, terwijl er ‘buiten’ nog volop werk aan de winkel is. Tegelijk blijft het belangrijk dat de interne controlesystemen wel goed werken om verrassingen of fraude te voorkomen. Met deze laatste impuls, waarmee besluitvorming en controle digitaal met elkaar verbonden worden is de verbouw van het vernieuwde controlesysteem klaar en mag verwacht worden dat gelden goed gecontroleerd aan de juiste zaken worden uitgegeven, maar ook dat het geld dat nog uitgegeven moet worden goed beheerd wordt. Wij zien als fractie de jaarrekening 2009 dan ook met een groter vertrouwen tegemoet.

Hoewel, …. bij dit soort aardse zaken, blijft het toch: eerst zien en dan geloven, nietwaar?

Chris Schaapman

Nieuwsarchief > 2009