G.W. van Veelen stelt vragen n.a.v. milieuklachten Middelharnis

27 juli 2004

HET HEEFT AL VEEL TE LANG GEDUURD!

"Middelharnis verdient het dat eindelijk de milieuklachten nu eens tot het verleden zullen behoren!" was de verzuchting toen het Statenlid Gerrit Wim van Veelen (SGP/ChristenUnie) te Vlaardingen het persbericht van de provincie onder ogen kwam. "Het heeft al veel te lang geduurd!"

HET HEEFT AL VEEL TE LANG GEDUURD!

"Middelharnis verdient het dat eindelijk de milieuklachten nu eens tot het verleden zullen behoren!" was de verzuchting van het Statenlid Gerrit Wim van Veelen (SGP/ChristenUnie) te Vlaardingen het persbericht van de provincie onder ogen kwam. "Het heeft al veel te lang geduurd!"

De Statenfractie SGP/ChristenUnie in Zuid-Holland maakt zich ernstige zorgen over de steeds aanhoudende grote hoeveelheid milieuklachten vanuit Middelharnis.
In de lijn van de traditie van een van zijn voorgangers, het oud Statenlid Klaas van de Ketterij,  heeft Gerrit Wim van Veelen direct actie ondernomen nadat Middelharnis bovenaan de lijst van de Milieuklachten van Zuid-Holland is verschenen.
(zie bijgaand persbericht van de provincie Zuid-Holland)

Naar aanleiding van dit persbericht van de provincie Zuid Holland heeft hij de voorzitter van de Statencommissie Groen, Water en Milieu gevraagd om te bevorderen dat de verantwoordelijke gedeputeerde in het college van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, namelijk de gedeputeerden Van der Sar en Van Heijningen, in de eerste volgende commissie vergadering (1 september a.s.) opening geven over de stand van zaken bij de verlening en handhaving van de milieuvergunningen van Fleuren Compost en Van Genugten te Middelharnis.

Hij wil in ieder geval informatie hebben over:

• de stand van zaken rondom (herziene) milieuvergunningen, de revisie vergunningen, eventuele genomen of te nemen proeven, de vaststelling van de normen waaraan moet worden voldaan, de metingen, de termijnen waarbinnen een en ander gerealiseerd moet zijn;
  • Verder wil hij informatie over de stand van zaken met betrekking tot handhaving bij overtredingen van de geldende regelgeving en verguinningen, welke acties zijn/worden ondernomen, hoe vaak dit moest gebeuren, welke redenen daaraan ten grondslag lagen
  • Eveneens wil hij weten wat de stand van zaken is met betrekking tot de (eventueel) uitgedeelde boetes en redenen waarom wel/niet hiertoe is overgegaan.

Terug kijken om te weten wat er is gebeurd, is in deze situatie belangrijk.
Maar vooruit kijken om te zien hoe deze overlast uit de wereld wordt geholpen is veel noodzakelijker. Daarom wil hij weten welk tijdpad wordt gehanteerd waarbinnen een en ander is/wordt gerealiseerd.
Composteren van GFT, varkens houden en bijvoederfabrieken exploiteren zijn belangrijke bezigheden. Maar dit hoeft in 2004 geen stankoverlast te geven voor de omgeving. Daar zijn genoeg maatregelen tegen te nemen. Desnoods moeten ze maar worden afgedwongen door het opleggen van boetes.

Nieuwsarchief > 2004