ChristenUnie&SGP willen heroverweging RijnLandRoute

23 mei 2012

“Nu Gedeputeerde Staten zich hebben uitgesproken voor aanleg van de RijnlandRoute buitenom Leiden, vindt de fractie ChristenUnie&SGP dat het complete plan heroverwogen moet worden”, aldus Willy de Zoete, Statenlid namens de ChristenUnie.

Op 15 mei hebben Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland zich uitgesproken voor de aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de A4 en de A44 bij Leiden, de RijnLandRoute. Zij hebben daarbij gekozen voor de “buitenom-variant”. Deze route heeft, ondanks extra inspanningen bij de aanleg, grote impact op de schaarse groene ruimte tussen Leiden, Wassenaar en Voorschoten en op de woonkwaliteit voor omwonenden. De Statenfractie van ChristenUnie&SGP vindt dit moeilijk te verteren.

De fractie stond vanaf het begin positief tegenover het burgerinitiatief ‘Churchill-Avenue’ waarbij de weg gedeeltelijk onder de Churchilllaan door Leiden Zuid is geprojecteerd. Nu Gedeputeerde Staten dit alternatief voornamelijk vanwege de hoge kosten hebben afgewezen, vindt de fractie het tijd dat Provinciale Staten het hele project heroverwegen. Woordvoerder De Zoete: “Wij hebben steeds gezegd: “Leg die weg alleen aan wanneer die goed kan worden ingepast. Anders overstijgen de negatieve gevolgen het nut”. Wat ons betreft wordt het geld nu besteed aan verbetering van de verkeersdoorstroming in Leiden zelf. Daar valt nog veel winst te behalen, en daarvoor is wèl draagvlak bij de burgers”.

Dit bericht is eerder toegezonden aan enkele media.

Nieuwsarchief > 2012