HOV-netwerk Zuid-Holland Noord

lightrail kamerleden_0018a 610x19221 juli 2012

Alle aandacht ging tijdens de Statenvergadering op 27 juni naar de RijnlandRoute. Maar de RijnGouweLijn (RGL) was tijdens die vergadering minstens zo belangrijk. De vragen van Servaas Stoop van de ChristenUnie&SGP-fractie gingen vooral over de consequenties van het sterk gewijzigde plan en de financiering ervan.

Gelet op de ingrijpende wijziging hadden Gedeputeerde Staten (GS) het plan een nieuwe naam gegeven: Hoogwaardig Openbaar Vervoernetwerk (HOV) Zuid-Holland Noord. Het gaat om een opwaardering van de bestaande spoorlijn tussen Gouda en Leiden door de bouw van nieuwe stations, enkele vrije kruisingen en hier en daar een spoorverdubbeling. Tusen Leiden en Katwijk komt een busbaan.

Voor het oorspronkelijke voorstel, een nieuwe lightrailverbinding tussen Gouda en Noordwijk, was uiteindelijk niet voldoende geld. GS willen overigens de ombouw van de busbaan tussen Leiden en Katwijk tot een tramverbinding niet helemaal onmogelijk maken.
In de regio bleek bij verschillende gemeenten voldoende bestuurlijk draagvlak voor de aangepaste plannen.

Vragen van de fractie
De fractie stelde een aantal vragen bij het voorstel. Zo is nog niet duidelijk hoe het financiële gat gedicht moet gaan worden. Daarnaast kon de fractie niet helemaal overzien of het openbaar vervoer er in alle deelgebieden op vooruit gaat. Aarzeling had de fractie tenslotte ook bij de idee om de busbaan tussen Leiden en Katwijk zo nodig alsnog tot trambaan om te bouwen.

Nadat gedeputeerde De Bondt een verduidelijkende toelichting op de vragen had gegeven, kon de fractie uiteindelijk met het voorstel instemmen.

Nieuwsarchief > 2012