ChristenUnie en SGP in Zuid-Holland na de verkiezingen zelfstandig de Staten in

foto Nico en Steven 2.jpeg
Door ChristenUnie Zuid-Holland op 16 februari 2023 om 12:00

ChristenUnie en SGP in Zuid-Holland na de verkiezingen zelfstandig de Staten in

De ChristenUnie en de SGP nemen na de verkiezingen op 15 maart als zelfstandige fracties hun plek in in de Provinciale Staten van Zuid-Holland. Zij zullen dus niet opnieuw één gezamenlijke fractie vormen, maar kiezen voor een andere vorm van samenwerking.

Ook bij deze verkiezingen gaan de SGP en de ChristenUnie zelfstandig met een eigen programma en een eigen kandidatenlijst de verkiezingen in. Beide partijen voelen een sterke verbondenheid, als geloofsgenoten en vanuit de samenwerking in de afgelopen jaren. Vanuit die verbondenheid zijn de partijen het gesprek aangegaan over mogelijke samenwerking na de verkiezingen. In die gesprekken constateerden beide partijen dat op belangrijke inhoudelijke thema’s (zoals: wonen, klimaat, energie, natuur en stikstof) de uitdagingen groot zijn, de verkiezingsprogramma’s meer uit elkaar lopen dan in het verleden en de behoefte bij beide partijen bestaat om op die thema’s een herkenbaar eigen geluid te kunnen laten horen. Dit geldt zowel in de campagne als ná de verkiezingen in de Provinciale Staten. Daarom is er in goed overleg besloten om als fracties na de verkiezingen zelfstandig een plek in de Staten in te nemen.

Beide partijen hebben er, op basis van de goede persoonlijke verhoudingen en de verbondenheid die gevoeld wordt, alle vertrouwen in dat de fracties de samenwerking zullen blijven zoeken om samen op te trekken waar dat mogelijk is.

Steven Datema(lijsttrekker ChristenUnie): ‘We hebben in een open gesprek met elkaar gezocht naar een passende vorm van samenwerking na de verkiezingen. Daarbij hebben we nuchter geconstateerd dat onze inzet op belangrijke thema’s verschillend is. Door zelfstandig onze plek in te nemen, doen we daar recht aan, hebben de ChristenUnie en de SGP de ruimte om stem te geven aan de eigen idealen én houden we ruimte om samen te werken waar dat kan. We hebben een open lijn en weten elkaar goed te vinden. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat na 15 maart niet anders zal zijn.’

Nico de Jager (lijsttrekker SGP): ‘De SGP hecht eraan om in de verkiezingscampagne én daarna in de Staten ons eigen specifieke geluid te laten horen bij verschillende actuele thema’s. Anders dan in het verleden zijn de verschillen bij sommige van die thema’s té groot om tot een gezamenlijk en geloofwaardig standpunt te komen vanuit één fractie. Daarom kiezen we voor een andere vorm van samenwerking. De basis daarvoor is de harmonieuze en waardevolle samenwerking in de afgelopen tijd. Dat geeft vertrouwen in een constructieve samenwerking na 15 maart op de thema’s waarin dat kan, zoals Cultuur & Erfgoed, Economie en mobiliteit.