Mirjam Bikker: “Politici die met nepoplossingen komen zijn vooral op zoek naar stemmen”

Goudse avond
Door ChristenUnie Zuid-Holland op 1 maart 2023 om 12:14

Mirjam Bikker ziet in deze campagnetijd veel partijen die oplossingen aandragen die moreel of juridisch niet kunnen. Ze noemde als voorbeeld het voorstel om asielzoekers voortaan in Rwanda op te vangen en noemde dit een nepoplossing. Ze deed die uitspraak tijdens een politieke avond in Gouda.

De opvang van migranten was één van de thema’s die aan bod kwamen tijdens een goed bezochte avond waar ook plaatselijk wethouder Anna van Popering, Zuid-Hollands Statenlid Djoeki van Woerden en landelijk partijleider van de ChristenUnie Mirjam Bikker hun opwachting maakten. Onder leiding van Bart Bolhuis, bestuurslid van de jongerenafdeling van de partij, gingen de drie politica’s in gesprek met belangstellenden uit Gouda en omgeving. Daarbij kwamen naast bekende landelijke onderwerpen ook provinciale thema’s als ruimte, wonen en mobiliteit aan de orde. Keer op keer hoe veel van de problemen nauwe samenwerking vragen tussen de lokale, provinciale en landelijke politiek.

Nieuwkoop

Dat tijdens de avond ook stikstof aan de orde kwam zal geen verrassing zijn. Een van de aanwezigen bevroeg het politieke panel op de ontwikkelingen in de Meije. “Het onmogelijk maken van landbouw in dat gebied is niet de juiste weg”, zo zei Djoeki van Woerden. “De Nieuwkoopse aanpak is een goed voorbeeld van duurzame en toekomstbestendige landbouw waarbij keihard gewerkt wordt aan het terugdringen van stikstofuitstoot”, aldus Van Woerden. “Zo ga je niet met de boerengezinnen om. Wij willen graag vitale landbouw in evenwicht met natuur en polderlandschap met koeien in de wei.” Wat haar betreft is over dit thema daarom het laatste woord nog niet gezegd. Het Goudse Statenlid ondernam na afloop van de avond direct actie: “Ik heb minister Adema benaderd en hij heeft toegezegd binnenkort naar de Meije te zullen komen om met de boeren in gesprek te gaan.”

Keukentafeltour

Na het panelgesprek met de drie ChristenUnie-vrouwen kwam ook provinciaal lijsttrekker Steven Datema aan het woord. Hij benadrukte graag dienstbaar te willen zijn aan de samenleving van Zuid-Holland. “Het gaat er niet om dat ik centraal sta, of het individu, maar dat we er voor elkaar zijn. Je wordt pas mens in relatie tot de ander. Ik geloof in de kracht van de samenleving en in een overheid die die kracht versterkt.” De Goudse avond was onderdeel van de zogeheten ‘Zuid-Hollandse Keukentafeltour’, waarbij de kandidaat-statenleden en kandidaat-waterschappers van de ChristenUnie door de provincie trekken in aanloop naar de verkiezingen op 15 maart.