Onze plannen in gewone taal

Namens de ChristenUnie zitten Steven Datema en Djoeki van Woerden in de provinciale staten, zij worden bij hun werk geholpen door Arjan Witte en Maikel la Rose. Dit zijn hun belangrijkste plannen en ideeën:

1. Iedereen hoort erbij

We zijn allemaal anders. De één woont in de stad, de ander in een dorp. De één in een flat, de ander op een boerderij. We hebben soms heel verschillende ideeën over wat echt belangrijk is. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat we daarover geen ruzie zoeken.

We hebben elkaar nodig. Het is belangrijk dat mensen voor elkaar zorgen. Het bestuur van de provincie Zuid-Holland moet mensen daarbij helpen. Daarom is het belangrijk dat in elk dorp plekken zijn waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

2. Liever met de bus dan met de auto

Je moet in Zuid-Holland makkelijk met de bus of de trein kunnen reizen. Ook moeten er goede wandelwegen en fietspaden zijn.

Veel geld betalen voor nieuwe wegen vinden wij geen goed idee. Dat geld gebruiken we liever om ook in kleine dorpjes bussen te laten rijden. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de wegen goed onderhouden worden. We hebben liever dat mensen met de bus of de fiets gaan, dan met de auto. Dat is beter voor de natuur.

3. Goed zorgen voor de natuur

Wij geloven dat de natuur gemaakt is door God. Daarom noemen we natuur ook wel Gods schepping. Die is prachtig en daar moeten we goed voor zorgen.

Rook uit industrie en auto’s is niet goed voor de natuur. Ook teveel mest is slecht voor de natuur. Ze maken de lucht, de grond en het water vies. Daardoor zijn er steeds minder planten en dieren.

Wij willen schone lucht, schone grond en schoon water. Zo komen er weer meer planten, bloemen, vogels, insecten en andere dieren.

4. Meer zonnepanelen, minder vervuiling

Het klimaat verandert. Daardoor wordt het warmer op de aarde. Soms is het veel te droog. Soms regent het veel te veel. De oorzaak hiervan is vuile lucht uit de schoorstenen van fabrieken, auto’s en bussen.

Wij willen meer zonnepanelen en windmolens om elektriciteit te maken. Dan hebben we daarvoor geen vuile fabrieken meer nodig. Dat kost best veel geld. Daarom moet het bestuur van de provincie mensen daarbij helpen.

5. Bedrijven die goed zorgen voor mens en natuur

Wij willen dat bedrijven niet alleen maar zoveel mogelijk geld willen verdienen. Bedrijven moeten goed zorgen voor de mensen en de natuur. De provincie moet bedrijven daarbij helpen.

6. Boeren zijn belangrijk

Wij vinden dat boeren heel belangrijk werk doen. Ze zorgen ervoor dat er genoeg eten is in Nederland en in veel andere landen. Ook zorgen ze ervoor dat het landschap er netjes uit ziet. Wij willen boeren helpen om goed voor de natuur te blijven zorgen.

7. Liever mooie bloemen dan lelijke industrie

Wij willen dat niet overal in onze provincie alleen maar huizen en bedrijven worden gebouwd. Ons groene landschap met sloten, velden en bomen moeten we bewaren. Maar we hebben ook huizen en bedrijven nodig. Daarom moeten we steeds goed nadenken waar we die bouwen.

8. Zorgen voor betaalbare huizen

Er zijn teveel mensen die geen passend huis kunnen betalen. Wij vinden dat er vooral betaalbare huizen gebouwd moeten worden. Huizen die mensen voor een normaal bedrag kunnen kopen. En huizen die mensen voor een normaal bedrag per maand kunnen huren. Als we dat doen, kan iedereen een mooi en betaalbaar huis vinden in zijn eigen wijk, stad of dorp.

9. Mooie oude gebouwen bewaren

Er zijn in Zuid-Holland prachtige oude gebouwen. Die moeten we bewaren. Want ze zien er niet alleen mooi uit, ze vertellen ons ook iets over onze geschiedenis. Het bestuur van de provincie moet ervoor zorgen dat er genoeg geld is om deze gebouwen te onderhouden. Als een oud gebouw opgeknapt moet worden, dan moet daar ook geld voor zijn.