Deltaplan Molens aangenomen door Provinciale Staten Zuid-Holland

19 oktober 2006

De SGP/ChristenUnie in Zuid-Holland is blij met het molenbeleid dat vandaag door Provinciale Staten is vastgesteld. Dit beleid, ook wel het Deltaplan Molens genoemd, is (mede) tot stand gekomen op initiatief van SGP/ChristenUnie statenlid Gerrit Wim van Veelen. Eind 2004 trok hij aan de bel toen bleek dat de onderhoudstoestand van veel molens te wensen overlaat. Dat werd geïllustreerd door enkele incidenten met molens, waarbij wieken afbraken.

Den Haag, 18 oktober 2006

Deltaplan Molens aangenomen door PS Zuid-Holland

De provincie stelt extra geld beschikbaar om molens te onderhouden en restaureren. Daarnaast worden in 2007 extra activiteiten georganiseerd in het kader van het "Jaar van de molen". Zuid-Holland telt 240 molens en dat is een kwart van alle molens in Nederland.

De SGP/ChristenUnie maakt zich wel zorgen om de financiering van de plannen. Er wordt namelijk een flinke bijdrage van het Rijk gevraagd. "Nu de betrokken gemeenten, het waterschap en de provincie hun verantwoordelijkheid hebben genomen, kan het rijk niet achterblijven om zodoende een multipliereffect te veroorzaken", aldus Van Veelen.

Provinciale Staten hebben een motie aangenomen om het rijk nogmaals dringend te wijzen op het beschikbaar stellen van de benodigde middelen.

Nieuwsarchief > 2006