Wonen, meer kans?

20201029_afbeelding_artikel_Wonen-meer kans.jpg29 oktober 2020

Wonen is voor de ChristenUnie & SGP-fractie een essentieel onderwerp in de begroting. Zeker in deze tijd van woningnood. Wat zegt de begroting en wat is de inzet geweest van onze fractie?

Buiten stedelijke projecten die op de 3ha kaart staan kunnen nu toch, in tegenstelling tot de begroting, aanspraak maken op de knelpuntenpot. Voor ons was dat een essentieel punt. Want vanuit de knelpuntenpot kan geld worden toegekend om een knelpunt in een woningbouwproject op te lossen. Om daarmee woningbouw toch van de grond te krijgen.

Daarnaast is Gedeputeerde Staten (GS) bereid gevonden om op bestaande 3ha gronden tijdelijke woningbouw toe te staan. Dit, totdat definitieve bebouwing wordt gerealiseerd. Hierdoor kan er toch in woningen worden voorzien, hoe tijdelijke ook, voor woningzoekers die met spoed een woning nodig hebben. Verschillende gemeenten hebben hierom verzocht en door dit toe te staan wordt nu de ruimte geboden.

Daarnaast gaat er ingezet worden om te kijken of snelbouw gestimuleerd kan worden.

Kortom, wij zijn dankbaar dat er enkele zaken uit het vuur zijn gesleept die hopelijk voor iets verlichting kunnen zorgen op de woning(bouw)markt.

Gerard van de Breevaart,

Statenlid ChristenUnie & SGP fractie