Stimuleringsregeling woningbouw gewijzigd

20210412_afbeelding_subsidieregeling wonen aangepast.jpg12 april 2021

Heb je wel eens een voorstel van Gedeputeerde Staten (GS) waar je op onderdelen niet echt gelukkig mee kan zijn? Ondanks dat we in de coalitie zitten kan dat zeker het geval zijn. Op dit vlak was het de subsidieregeling woningbouw. Wat kun je dan nog?

Misschien heel kort door de bocht: het beste ervan maken. We konden bij deze regeling echt alleen proberen onze stempel te drukken op onderdelen. Die ruimte hebben we vooral gezocht op de subsidieregels. Op drie onderdelen van de subsidieregels hebben we toezeggingen van de gedeputeerde ontvangen waar ik nu de uitwerking van heb mogen zien.

Toezegging 1: te onderzoeken hoe voorkomen kan worden dat er met één woningbouwplan uit verschillende regelingen geld kan worden aangevraagd. GS heeft de regels aan de hand van deze toezegging nu zo geformuleerd dat bij een aanvraag de keuze gemaakt kan worden voor maar één regeling. Mochten er toch meer regelingen voor hetzelfde project worden aangevraagd, dan worden alle aanvragen voor het betreffende project geweigerd.

Toezegging 2: de ondergrens van de hoeveelheid woningen in een project verlagen van 50 naar zo min mogelijk. GS heeft in de regeling opgenomen dat de ondergrens waarop een aanvraag kan worden ingediend nu 5 woningen is. Hierdoor kunnen ook de kleinere projecten (veelal in kleine dorpen) ook gebruikmaken van deze regeling. De onrendabele top kan daar zelfs nog groter zijn. Vooral met deze regel zijn we tevreden.

Toezegging 3: voor woningen die mede zijn gerealiseerd door middel van provinciale subsidies de sociale huurprijzen voor 20 jaar te garanderen en bij middenhuur voor 15 jaar. Deze regel is één op één overgenomen als regel. Hiermee blijven deze woningen niet alleen beschikbaar voor de huurmarkt, maar ook voor de sociale- en middenhuur doelgroep.

Ondanks dat we de regeling ook graag voor koop toegepast hadden willen hebben zijn we toch blij met deze opgenomen regels. Het is goed om ook deze kleine zegeningen te tellen in de politiek.

Gerard van de Breevaart, Statenlid SGP

Nieuwsarchief > 2021