Chris Schaapman: Gemeenten aan zet bij strandbebouwing

Chris vierkant17 februari 2009

Als het aan fractie ChristenUnie - SGP in de Staten van Zuid-Holland ligt, zijn gemeenten aan zet als het gaat om strandbebouwing. Aanleiding zijn plannen van de gemeente Noordwijk en Den Haag, waarin gevraagd wordt om uitbreiding van strandbebouwing en exploitatie mogelijk te maken.

Statenlid Chris Schaapman (ChristenUnie): 'de provincie biedt gemeenten nu de ruimte om zelf een afweging te maken of men wel of niet jaarrond bebouwing of uitbreiding van bebouwing op het strand wil. Nu het Rijk de veiligheid voor de komende 50 jaar regelt kan de gemeenteraad, met dit besluit van de provincie in de hand, zich hier zelf over uitspreken. En dat is winst. De raad kan de lokale gevolgen voor leefbaarheid, economie en verkeer immers zelf uitstekend wegen. Overigens kan dergelijke bebouwing alleen op die plekken waar het aansluit op bestaande bebouwing langs de kust en als voldaan wordt aan eisen en voorwaarden die het Hoogheemraadschap stelt voor een goed onderhoud van de kust. Maar dat de gemeente nu aan zet is, is een grote stap voorwaarts.'

Nieuwsarchief > 2009