Economische crisis vraagt meer dan symboolpolitiek

vlaggen_provinciehuis06 april 2009

De wereldwijde financiƫle crisis gaat niet aan de Provincie Zuid-Holland voorbij. In Provinciale Staten van woensdag 25 maart werd het onderwerp extra aan de agenda toegevoegd. Statenlid Chris Schaapman drong aan op een actieve opstelling zonder allerlei nieuwe plannen uit de mouw te schudden: "Verbreding en verdieping in de aanpak zijn vereist. Samen met andere partijen. Als Provincie hebben we ons nog niet laten zien in deze crisis. Ten onrechte. Dit is een tijd voor fundamentele actie, niet voor symboolpolitiek."

Met de andere coalitiepartijen diende ChristenUnie-SGP hiernaast een motie in waarin Gedeputeerde Staten werden opgeroepen te onderzoeken wat de bijdrage van de provincie kan zijn. In mei worden de resultaten van dit onderzoek verwacht.

Bonus
De fractie steunde verder een motie van de VVD, waarin het bevriezen van de tarieven in 2010 werd voorgesteld. Hieronder vallen onder andere de opcenten voor motorrijtuigenbelasting. Schaapman: "Dit betekent een een nullijn voor de provincie en dus een bonus voor de bevolking. In tijden dat de broekriem aangehaald moet worden een logisch en welkom besluit."

Provinciale Staten

Nieuwsarchief > 2009