SGP Statenleden en Kamerleden op bezoek in Zuid-Holland

PICT032220 mei 2009

Op 15 mei 2009 vond de jaarlijkse ontmoeting van SGP Statenleden en SGP Tweede Kamerleden plaats. Dit jaar was het aan Zuid-Holland om als gastheer een gevarieerd programma in elkaar te zetten. Als locatie fungeerde het (kerk)historisch hoogtepunt Dordrecht. Op het programma stonden een tweetal presentaties, een bezoek aan de Calvijntentoonstelling in de Grote Kerk en een korte vergadering.

Max Hoefeijzers, voorzitter van het College van Bestuur van het Da Vinci College, was één van de gastsprekers. Hij vertelde gepassioneerd over het project 'Leerpark Dordrecht'. Op een relatief klein oppervlak hebben een viertal vmbo-scholen de krachten gebundeld om gezamenlijk een omgeving te creëren waarin leren, werken en wonen wordt gecombineerd. Zelf waren we te gast op één van de deelnemende scholen, het Wartburg College. Hoefeijzers legde uit dat een cultuuromslag de aanleiding voor het project vormt: veel problemen ontstaan door de andere manier van leren van de huidige schoolgaande generatie: "Men leert niet langer 'voor later', maar men vertoont een zappend gedrag met wisselingen van niveau en opleiding." Hieruit werd het idee geboren om het beroepenveld nauwer bij het onderwijs te betrekken. In het Leerpark zullen verschillende winkels, banken en werkplaatsen gerealiseerd worden die fungeren als een zo echt mogelijke werkomgeving. De leerlingen krijgen echte klanten en moeten functioneren onder tijdsdruk. Dit blijkt een zeer positieve invloed te hebben op hun motivatie. De ruimtelijke realisatie van het Leerpark Dordrecht moet in 2013 zijn afgerond.

Een tweede spreker deze dag was Gert-Jan Vogelaar, secretaris van de Drechtraad. Deze raad is een bestuurlijk samenwerkingsorgaan tussen de Drechtsteden: Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht. Sinds 8 maart 2006 is er sprake van een gemeenschappelijke regeling tussen deze gemeenten, die desondanks een zeer verschillende identiteit hebben. Inmiddels is er in deze steden één sociale dienst, één service-centre, één ingenieursbureau, één onderzoekscentrum en ook een gezamenlijk belastingbeleid. Binnen de constructie 'Manden Maken' worden ook allerlei projecten die van regionaal belang zijn gezamenlijk gefinanciert. De gemeenten inversteren en moeten het geld terugverdiennen door voorstellen in te dienen. Dhr. Vogelaar erkende dat er zowel praktische als principiële vragen blijven staan. De nodige 'Swung' is belangrijk om steeds tot concensus te kunnen komen. De opkomst van lokale partijen werkt hierbij niet in het voordeel. Ook zijn er vraagtekens te plaatsen bij de legitimiteit van een 'Netwerkstad Drechtsteden', aangezien alle leden slechts indirect gekozen zijn door de bevolking (iedere lokale partij vaardigt één lid af). En ontstaat op deze manier niet een te machtig nieuw ambtenarenapparaat? Uitgepraat waren we in ieder geval nog niet, maar inspirerend was het wel.

Tussendoor brachten we in de binnenstad van Dordrecht een bezoek aan de Grote (of Onze Lieve Vrouwe-) Kerk. Hier was, geheel in stijl met het themajaar, een tentoonstelling over Johannes Calvijn geopend. Met behulp van hoofdtelefoons met zenders konden de bezoekers interviews over Calvijn, animaties van zijn leven en gezangen beluisteren. Het bood in ieder geval een gevarieerd beeld van de kerkhervormer.
De dag werd afgesloten met een korte bespreking van onderwerpen die door meerdere provincies relevant zijn, als gemeentelijke herindelingen en de korting op de provinciale financiën.

Klik hier voor de fotoreportage

Excursies
SGP