Herindeling Goeree-Overflakkee: een dilemma

Goeree Overflakkee PICT0540a (610x192)18 oktober 2010

Woensdag 15 oktober is in Provinciale Staten gesproken en besloten over de bestuurlijke toekomst van Goeree-Overflakkee. De fractie ChristenUnie-SGP heeft daarmee ingestemd maar vroeg en kreeg van Gedeputeerde Staten wel een paar toezeggingen.

De aanleiding voor herindeling is op korte termijn het minst gelegen in Goedereede. In deze gemeente is een meerderheid tegenstander van gemeentelijke herindeling. De drie andere gemeenten zijn juist voorstander van één eilandelijke gemeente. De fractie heeft zeker oog voor de brede wens om behoud van identiteit en eigenheid van de verschillende gemeenten op het eiland. Daar kunnen de gemeenten gezamenlijk vorm aan geven.

De fractie vindt het belangrijk dat de Provincie het proces in de komende tijd actief ondersteunt. Dat is door Gedeputeerde Staten toegezegd. Verder constateert de fractie ook dat de communicatie rond de herindelingsprocessen beter moet. Dat leert het proces op Goeree-Overflakkee maar ook elders. Ook daarvan hebben Gedeputeerde Staten toegezegd daar op terug te zullen komen. De ChristenUnie-SGP vindt dat belangrijk voor andere herindelingsprocessen.
Schaapman riep namens de fractie de vier gemeenten op de hand naar elkaar uit te steken om gezamenlijk de zorgen die er nog zijn bij de vorming van één gemeente weg te nemen in het belang van alle inwoners van het eiland.

Nieuwsarchief > 2010