Windmolenlocaties ter discussie

DSCF999531 januari 2011

Provinciale Staten behandelden afgelopen woensdag het voorstel voor plaatsing van windmolens in de provincie. Op tientallen locaties moet in 2020 in totaal 720 MegaWatt opgewekt worden.
Onze fractie verzette zich vooral tegen de plannen van Gedeputeerde Staten om windmolens aan de binnenrand van Het Groene Hart te plaatsen.

Terwijl voor de locatie langs de A15 bij Giessenburg reeds een bouwaanvraag loopt, steunden de Staten daarentegen in meerderheid een amendement van ChristenUnie-SGP om deze locatie alsnog te schrappen. Schaapman: “De vensters van en naar het Groene Hart dienen open te blijven, dat leggen we met dit amendement in het nieuwe beleid vast.”

GS toonde zich op ons verzoek bereid om de locaties langs de A12, tussen Zoetermeer en Gouda, opnieuw te bezien. Ze liggen weliswaar buiten het Groene Hart, maar wel tussen twee gebieden van het Groene Hart. Schaapman uitte ook zijn zorgen over Goeree Overflakkee. Daar zijn langs het water een groot aantal locaties gepland. Dat gebied moeten we niet rondom vol zetten met windmolens, aldus Schaapman.

De zuidzijde van de Hoeksche Waard leent zich goed voor windmolens omdat ze -staand aan open water- veel wind vangen en omdat windmolens op de scheiding van land en groter open water het best passend zijn. "Op die manier kan aan de doelstellingen van duurzaamheid worden voldaan en wordt de ruimtelijke kwaliteit zoveel mogelijk gewaarborgd. Waar veel is geïnvesteerd om de open ruimte te behouden moet het mooie resultaat daarvan door de plaatsing van windmolens niet teniet gedaan worden. Het gaat ons naast duurzaamheid om de kwaliteit van de ruimte”.

Tenslotte bepleitte Schaapman om bij het verder ontwikkelen van nieuwe energiebronnen na te gaan of de windmolens daarmee in de toekomst vervangen kunnen worden.

Nieuwsarchief > 2011