Coalitieakkoord beoordeeld

11 mei 2011

Op 27 april 2011 is het hoofdlijnenakkoord 2011-2015 van de coalitie VVD-CDA-SP-D66 in Provinciale Staten besproken. De fractie van ChristenUnie & SGP herkent veel in het akkoord, ondanks dat onze fractie dit keer niet deelneemt aan de coalitie. De investeringen in verkeer en vervoer, in recreatie om de stad en in de zorg voor natuur, open landschappen en cultuurhistorie zijn daar goede voorbeelden van.

De fractie ChristenUnie & SGP is oprecht verbaasd over het ontijdig uitspreken van een voorkeur van de coalitie voor de Rijnlandroute waarbij de Churchill Avenue variant voortijdig van de haak valt. Deze ‘gezonde’ variant verdient het, om -overeenkomstig de eerder afgesproken procedure- nog gewoon mee te concurreren met andere varianten die in de 2e fase MER (MilieuEffectRapportage) zijn onderzocht.

Bij de RijnGouweLijn (RGL) vaart de coalitie op de woelige Leidse politieke baren en roept zij het beeld op de stekker uit de RGL te trekken. De fractie ChristenUnie & SGP zal de uitkomsten van het overleg met de gemeenten te zijner tijd beoordelen op keiharde uitgangspunten: 2-sporige verbinding met meer stations én een hogere frequentie + een goede (OV)ontsluiting van nieuw Valkenburg.

In de natuurparagraaf zijn de ambities van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) weinig concreet. Daarnaast moeten agrariërs die in een (potentieel) EHS-gebied zitten meer bedrijfszekerheid krijgen. Daar is nu niets voor geregeld!

Over de paragraaf Bestuur: naast de lokale verantwoordelijkheden en belangen, draagt ook de provincie eigen verantwoordelijkheden en zijn er (eigenstandige) provinciale belangen. Die lijken er in het akkoord niet of nauwelijks te zijn, terwijl bijvoorbeeld in zorgelijke gemeentelijke situaties de provincie -vanuit haar verantwoordelijkheid/taak- toch echt zal moeten ingrijpen.

De ChristenUnie & SGP-fractie hoopt dat bij de uitwerking van dit akkoord richting begroting 2012 de beloofde “ruimte” gebruikt kan worden om in bovenstaande zin bij te sturen. De fractie ChristenUnie & SGP is er klaar voor en heeft er zin in!

Nieuwsarchief > 2011