Drietal polders niet meer nodig voor natte natuur

Polders Voorne-P-Hoeksche-Waard 610-19219 december 2011

De Statenfractie ChristenUnie & SGP heeft kennisgenomen van het bericht van Staatssecreatris Bleker van Natuur en Landbouw, waarin hij een belangrijke beleidswijziging over enkele Zuid-Hollandse polders meedeelt.

Wat is het geval.

Het Rijk heeft destijds aan de Provincie Zuid-Holland opdracht gegeven om een aantal polders de bestemming ‘Natte natuur’ te geven. Dit in het kader van het Rijksprogramma Deltanatuur. Het ging om de polders Zuidoord en Beningerwaard op Voorne-Putten, Leenheerenpolder in de Hoeksche Waard en Zuiderdiep op Goeree-Overflakkee.

Hoewel de signalen er al waren, is eerst nu van de Staatssecretaris bericht ontvangen dat de rijksoverheid definitief afziet van de bestemming ‘Natte natuur’ voor drie van deze polders. Voor de polder Beningerwaard in de gemeente Bernisse houdt Bleker wel vast aan de bestemming ‘Natte-natuur’ en moet in deze polder helaas het agrarische gebruik worden beëindigd.

Henk van Dieren, Statenlid

Nieuwsarchief > 2011