Geen extra geld voor MerwedeLingelijn

trein P1010361a 610x19206 april 2012

Er komt geen geld uit het Rijksprogramma Beter Benutten om knelpunten in de MerwedeLingelijn op te lossen. Dat heeft gedeputeerde De Bondt geantwoord op vragen van fractielid Willy de Zoete.

De Zoete vroeg tijdens de vergadering van de Statencommissie Verkeer en Milieu afgelopen woensdag of er geld beschikbaar komt om knelpunten van de MerwedeLingelijn (MLL) op te lossen. De minister heeft namelijk een extra budget van 90 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van capaciteitsproblemen op de gedecentraliseerde spoorlijnen.

Deze 90 miljoen maakt deel uit van een bedrag van 794 miljoen dat t/m 2023 beschikbaar komt en bedoeld is voor maatregelen om de filedruk te verminderen. Op een groot aantal plaatsen in het hele land worden met dat geld knelpunten op wegen en spoorlijnen aangepakt. Die aanpak moet ten goede komen aan fiets, OV, spoor, binnenvaart en wegen.

Het college van Gedeputeerde Staten heeft eerder dit jaar op schriftelijke vragen geantwoord dat het aantal knelpunten langs de MLL geen abnormale omvang heeft. De punctualiteit bleek zelfs ruim boven de vereiste 92%. De afgelopen weken was echter opnieuw sprake van forse verstoringen in de dienstregeling. Door het grote aantal wisselingen van enkel naar dubbelspoor blijft het toch een storingsgevoelig traject. De fractie ChristenUnie&SGP in Zuid-Holland had graag gezien dat met een bijdrage uit het Rijksprogramma Beter Benutten de knelpunten op de MLL verholpen zouden worden maar volgens de gedeputeerde is het geld al verdeeld en is de pot leeg.

Nieuwsarchief > 2012