Feest met een bittere nasmaak

Statenvergadering 27 maart 2013 610x19227 maart 2013

De Commissaris der Koningin (CdK) Franssen heeft het boetekleed aangetrokken. Dat zei hij in het interpellatiedebat dat vandaag in de Provinciale Statenvergadering is gevoerd. Aanleiding voor het debat was een feestje waarin de CdK gastheer was en waarvan de kosten á € 33.000 voor rekening van de belastingbetaler komen.

Voor een beoordeling van de situatie waren voor de fractie ChristenUnie&SGP de volgende vragen belangrijk: 1. Wat is de relatie van de provincie met het gehouden feest, en 2. Past dit binnen de afspraken die hierover binnen de provincie en binnen Gedeputeerde Staten (GS) zijn gemaakt? Op deze vragen hebben CdK en GS afdoende geantwoord: de bijeenkomst van het netwerk van personen uit de breedte van de samenleving is nuttig voor de provincie. De commissaris en GS spraken diepe spijt uit voor de gemaakte kosten.

Fractievoorzitter Chris Schaapman verwees naar de Oud-Testamentische uitdrukking: “het kleed is gescheurd”, daarmee typerend welke indruk commissaris Franssen maakte door het boetekleed aan te trekken. “We hebben onvoldoende gelet op de kosten en nemen maatregelen om herhaling te voorkomen”, aldus de commissaris in zijn reactie. Hij zei zich te schamen voor de kosten in een tijd waarin velen door de crisis diep geraakt worden. “Er is onvoldoende soberheid in acht genomen”.

Schaapman vond het terecht dat de PVV de kwestie aan de orde heeft gesteld maar hekelde wel de manier waarop dat gebeurde door het stellen van insinuerende vragen. De kritiek die de PVV heeft op het “feestje van de CdK” als zou dat elitair zijn, paste Schaapman nu toe op de PVV zelf. Schaapman: “De vragen zijn arrogant en hooghartig. Wie vraagt, die vraagt en oordeelt niet dan daarna.”

Nieuwsarchief > 2013