Gemeenten met kleine scholen zijn er nog niet uit

Hoogblokland school P1110895 610x19209 april 2013

Het advies van de Onderwijsraad ‘Grenzen aan kleine scholen’, waarin onder andere wordt voorgesteld om scholen met minder dan 100 leerlingen op termijn te sluiten, is de laatste twee maanden een veelbesproken onderwerp. Uitvoering van deze plannen zou niet zonder gevolgen zijn voor het onderwijs zelf maar ook voor buurten en dorpen waar scholen zouden verdwijnen.
In allerijl werden bijeenkomsten belegd om met betrokkenen uit onderwijs en politiek te overleggen. Het tij lijkt enigszins gekeerd; er is niet veel draagvlak voor de plannen. Maar is hiermee het advies van de Onderwijsraad van tafel?

Op verzoek van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie belegde de ChristenUnie Zuid-Holland ook een bijeenkomst. Een paar dagen voor deze bijeenkomst bleek tijdens een door de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie georganiseerde hoorzitting dat de weerstand tegen het voorstel van de Onderwijsraad zo groot is dat het twijfelachtig is of het advies daadwerkelijk tot uitvoering zal komen. De staatssecretaris van Onderwijs komt over enige tijd met een reactie.

Met het oog op de geplande bijeenkomst in Zuid-Holland was wethouder M. (Michel) Chatinier uit Alphen aan den Rijn bereid gevonden om een bijdrage aan de bijeenkomst te leveren. Nu de bijeenkomst werd afgelast (vanwege de uitkomst van de hoorzitting in de Tweede Kamer) heeft Chatinier zijn 'inleiding op hoofdlijnen' beschikbaar gesteld. In de bijlage treft u deze inleiding enigszins bewerkt aan.

Chatinier nuanceert de mediaberichtgeving over dit gevoelige onderwerp maar geeft ook bruikbare suggesties om de problematiek van kwaliteit en omvang aan te pakken. Gemeenten zijn beter op de hoogte van de lokale situatie en zouden meer vrijheid moeten hebben om samen met de scholen naar maatwerkoplossingen te zoeken, zegt hij.

Advies Onderwijsraad

TitelBestandsgrootteMIME-type
Inleiding bijeenkomst Onderwijsraad en kleine scholen45,3 kBapplication/pdfdownload

Nieuwsarchief > 2013