Nu al huizen aankoppen is voorbarig

Rijnlandroute A44 P1110411 (610x192)25 april 2013

Terwijl nog niet vaststaat is tot welk resultaat verbetering van het voorkeurstracé voor de RijnlandRoute zal leiden, gaat de provincie al huizen aankopen. De fractie ChristenUnie&SGP is het hiermee niet eens.

De fractie is ervan overtuigd dat door tracéverbetering sloop van huizen niet nodig is. ”Verbetering, zoals een langere tunnel, kan plaatsvinden binnen het afgesproken budget”, zo stelt Statenlid Willy de Zoete.

Vorig jaar juli spraken Provinciale Staten (PS) hun voorkeur uit voor het tracé ‘Zoeken naar Balans’. Dit tracé loopt, zoals bekend, buiten Leiden om, door de Oostvlietpolder en langs de Stevenshof. In de maanden daarna bleek er ruimte te zijn om het tracéontwerp, waaronder de verdiepte ligging en de aansluitingen op de A4 en de A44, te verbeteren. Over de voorgestelde verbeteringen is nog geen besluit genomen.
Vooruitlopend op dat besluit besloten PS deze week om alvast huizen op te kopen. Huiseigenaren zouden daarmee niet langer in onzekerheid hoeven te verkeren. De fractie CU&SGP bracht hier tegenin dat ten onrechte de verwachting wordt gewekt dat huiseigenaren hun huis beter kunnen verkopen omdat de weg toch wel aangelegd zal worden. De Zoete: ”Door af te zien van het tracé Churchill Avenue heeft de provincie mogelijkheden voor innovatie gemist. Nu dreigt dat opnieuw te gebeuren”.

Ook is het nog mogelijk dat burgers tegen het definitieve besluit in beroep gaan, met als gevolg dat de weg toch nét anders moet worden aangelegd dan nu gepland. Nu alvast huizen aankopen is dus voorbarig.

Nieuwsarchief > 2013