Bereikbaarheid
Goede bereikbaarheid helpt om inwoners in contact te laten blijven met familie en vrienden en om te kunnen deelnemen aan bijvoorbeeld cultuur en sport. Bereikbaarheid zorgt ook dat mensen op hun werk kunnen komen. Fysieke bereikbaarheid, maar ook digitale bereikbaarheid als aanvulling daarop, is steeds belangrijker. Ook inwoners met fysieke-, mentale- of andere beperkingen moeten volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving en daarvoor gebruik kunnen maken van vervoer. Bereikbaarheid verbindt De verschillende collectieve vormen van vervoer moeten betaalbaar en veilig zijn voor iedereen. De ChristenUnie hanteert daarom als voorkeursvolgorde ‘STOP’: Stappen, Trappen, Openbaar vervoer en Privévervoer. Wandelen en fietsen is duurzaam en gezond. Stappen en trappen heeft een recreatieve functie, maar is ook steeds vaker de eerste keus voor verplaatsing op korte en middellange afstanden.
Onze keuzes
- De provincie maakt ruimte voor voetgangers en fietsers in haar provinciaal beleid en bij nieuwe gebiedsontwikkelingen. In het bijzonder is er aandacht voor inwoners met een beperking.
- De provincie investeert in uitbreiding van fietssnelwegen die aantrekkelijk zijn voor woon-werk verkeer. De fiets is een doelmatige vorm van vervoer voor reizen van 0-25 kilometer. De recreatieve - en praktische functies worden hierbij gecombineerd. De ChristenUnie biedt ruimte aan de snelle fietsers (e-bikes, Speed pedelecs en wielrenners).
- De provincie investeert in betere fietsvoorzieningen, bijvoorbeeld bij stations om de (elektrische) fiets een aantrekkelijk vervoersalternatief te maken. Een goed aanbod van OV-fietsen is daarbij van belang.
- De provincie draagt bij aan ‘Mobility as a Service’ (MaaS). MaaS gaat om het plannen, boeken en betalen van al het mogelijke vervoer via apps, zodat reizen van-deur-tot-deur op maat en volgens de wensen van de reiziger mogelijk is. Ondersteun de reizigers die niet digitaal vaardig zijn met alternatieven.
- De provincie zet zich in om de situatie op de Zuid-Hollandse wegen zo veilig mogelijk te houden door wegen veilig in te richten en door te investeren in educatie en verandering van gedrag. Als hiervoor bomen moeten worden gekapt, worden die teruggeplaatst of in de nabijheid gecompenseerd.
- De provincie werkt nauw samen met aangrenzende regio’s voor optimale verbindingen en waar nodig worden de huidige structuur en afspraken veranderd waar dit ten goede komt aan de inwoners. Er is specifiek aandacht voor de samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, vanwege haar verantwoordelijkheid.
- De ChristenUnie onderhoudt intensief contacten met gemeenten en lokale ChristenUnie-fracties over concrete bereikbaarheidsvraagstukken, zowel over onderhoud en vervanging van infrastructuur als over verkeersveiligheid en de kwaliteit van de OV-concessies.
Duurzaam bereikbaar
Bereikbaar zijn mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van onze leefomgeving en de leefbaarheid. De ChristenUnie wil de belasting op het milieu door het verkeer verkleinen en hiervoor gericht investeren in de sterke punten van verschillende vormen van vervoer. Het verkeer moet slimmer, schoner en zuiniger.
Onze keuzes
- De provincie stimuleert de transitie van vrachtvervoer van de weg naar de binnenvaart, via buisleidingen en via het spoor. Hiervoor zijn overslagterminals nodig in het binnenland.
- De provincie stimuleert het elektrificeren van het verkeer door het verhogen van het aantal laadpunten en waterstoftankstations voor personenauto’s, vrachtauto’s, bussen en binnenvaartschepen. De provincie draagt bij aan pilots en subsidies voor vrachtverkeer op alternatieve energiebronnen.
- De provincie stimuleert de overgang naar duurzame energiebronnen in de binnenvaart. De provincie draagt bij aan het versneld vervangen van binnenvaartmotoren door duurzamere vormen van aandrijving. De provincie stimuleert ontgassingsinstallaties voor binnenvaartschepen. Zodra het landelijk verbod op ‘varend ontgassen’ ingaat, moeten er voldoende ontgassingsinstallaties operationeel zijn.
- De provincie wil de druk vanuit de luchtvaart en scheepvaart op de leefomgeving maximaal gelijk houden, maar bij voorkeur verminderen. De luchtvaart en scheepvaart moeten evenals andere bedrijfstakken hun aandeel leveren in het terugbrengen van de uitstoot van CO2, stikstof en milieuverontreinigende stoffen.
- De provincie bevordert een versnelde overgang naar walstroom in binnenhavens. Gezamenlijk met het Rijk wordt gewerkt aan walstroom voor zeeschepen (cruise, ferry). Walstroom is een aansluiting van een schip in een haven op het elektriciteitsnet van de wal. Varende schepen gebruiken eigen generatoren om elektriciteit op te wekken, maar in de haven is het laten draaien van dieselmotoren onnodig milieubelastend.
- Geluidsoverlast van de luchtvaart – zeker in de (randen van) de nacht – zorgt voor stress en gezondheidsschade bij omwonenden. De provincie gaat in samenwerking met de minister van IenW een aanpak formuleren om deze overlast tegen te gaan.