Provinciale Staten proberen de Tools van de toekomst

Foto werkbezoek Noordwijk.JPEG20 april 2022

Provincie Zuid-Holland herbergt talrijke excellente kennis- en onderzoeksinstellingen, die tot de top in hun vakgebied behoren. De campussen van nationaal belang, zoals het Bioscience Park te Leiden, TU Delft Science Park en Space Campus Noordwijk, herbergen talrijke start-ups en innovatieve bedrijven. De economische kracht van de provincie Zuid-Holland ligt in deze diversiteit. Wij willen de meest innovatieve regio van Nederland zijn, waarbij we inzetten op de kruisbestuiving tussen de verschillende sectoren. We zetten in op diensten en producten die veel waarde toevoegen.

Ons werkbezoek bracht ons vandaag bij SCN Avatar in Noordwijk. Hier worden de tools van de toekomst ontwikkeld. Dat doen ze door samen te werken met industriële en institutionele partijen in Nederland en in het buitenland. Avatar heeft ons uitvoerig voorgelicht over de projecten waar zij mee bezig zijn, onder meer ook in samenwerking met de ruimtevaartindustrie in Bremen.

Om het praktisch te maken was er de mogelijkheid om te oefenen met Virtual and Augmented Reality. Met een prachtige VR-bril op mochten wij een drone bouwen en kon er vervolgens succesvol mee gevlogen worden. Het gesprek tussen de generaties ontbrak ook niet. Wat in de jaren ’80 en ’90 voor sommige bezoekers toen de tools van de toekomst waren, zoals floppydisks, PC’s en computermuizen, zo worden deze tools over 1 á 2 generaties net zo gewoon en waarschijnlijk geheel geïntegreerd in het dagelijkse gebruik.

Nico de Jager, Fractievoorzitter

Nieuwsarchief > 2022