Vervanging van de treinen op de MerwedeLingelijn (MLL)
ProRail gaat in 2027 een nieuw beveiligingssysteem aanbrengen op de spoorlijnen rond Dordrecht. De treinen van de MerwedeLingelijn (MLL) krijgen hier ook mee te maken, omdat deze treinen gebruik maken van het emplacement Dordrecht.
Woensdagavond 12 oktober stemde de provinciale staten unaniem voor het versneld aanschaffen van nieuwe treinen. Verschillende negatieve verhalen over de huidige treinen van de Merwedelingelijn bereikten in de afgelopen jaren de provinciale politiek. Zo zijn er zijn klachten over het ontbreken van toiletten in de treinstellen, dat de treinen niet voor iedereen met een beperking zelfstandig toegankelijk zijn, dat de vloot een beperkte capaciteit heeft met het oog op de zeer forse groei van het reizigersverkeer en dat elk rijtuig heeft maar één deur per zijde heeft, waardoor het in- en uitstappen op drukke tijdstippen te veel tijd vraagt. De nieuwe treinen bieden de mogelijkheid deze nadelen voor een groot gedeelte op te lossen.
Ook de ChristenUnie&SGP-fractie heeft tijdens de bespreking van de gelegenheid gebruik gemaakt om de gedeputeerde te vragen het gesprek met Qbuzz aan te gaan. Woordvoerder Gerard van de Breevaart heeft enkele randvoorwaarden genoemd die minimaal overeengekomen moeten worden voor de verlenging formeel bekrachtigd kan worden. De gedeputeerde heeft hiervan enkele punten toegezegd. Daarnaast heeft Gerard zijn zorgen geuit dat het niet inzichtelijk is hoe de nieuw te bestellen treinen qua potentie en capaciteit aansluiten op onze visie dat rondom de MLL veel huizen gebouwd moeten worden. Kunnen de toestellen op termijn de extra stroom nieuwe reizigers opvangen? Het tekort aan plaatsen moet uiteindelijk geen sta in de weg worden voor de huizenbouw rondom de MLL. Ook wij zijn het eens met: “eerst bewegen dan bouwen”.
- Labels
Nieuwsarchief > 2022
december
- 19-12-2022 19-12-2022 17:16 - Westveen: Onteigening inzetten voor Natuur Netwerk Nederland?
- 14-12-2022 14-12-2022 21:20 - Stoppen met China?
november
- 17-11-2022 17-11-2022 20:32 - Onderwaterdrainage, bodemdaling en natuurgerichte landbouw in één werkbezoek
- 17-11-2022 17-11-2022 12:44 - “Je kunt straks het stikstofprobleem opgelost hebben, maar de samenleving verliezen”
- 10-11-2022 10-11-2022 17:42 - Zuid-Holland investeert 20 miljoen extra in bereikbaarheid Duin- en Bollenstreek
- 10-11-2022 10-11-2022 15:44 - Begroting 2023
oktober
- 19-10-2022 19-10-2022 09:53 - Steven Datema nieuwe lijsttrekker ChristenUnie Zuid-Holland
- 14-10-2022 14-10-2022 21:01 - Vervanging van de treinen op de MerwedeLingelijn (MLL)
- 01-10-2022 01-10-2022 19:27 - Bezoek Plant One Rotterdam in de Botlek
september
juli
- 08-07-2022 08-07-2022 19:50 - En-én: behoud de boer en de natuur
- 07-07-2022 07-07-2022 19:57 - Structureel geld voor cultuur, erfgoed en toerisme tot en met 2027
- 06-07-2022 06-07-2022 11:30 - De praktijk van een PAS-melder
- 01-07-2022 01-07-2022 20:46 - Stikstofdebat
- 01-07-2022 01-07-2022 20:42 - Vitale landbouw in balans met de natuur vraagt inzet van de hele keten
juni
- 20-06-2022 20-06-2022 14:10 - Eerste burgerberaad Zuid-Holland
- 17-06-2022 17-06-2022 14:26 - De geborgde zetels van de waterschappen in Zuid-Holland
- 15-06-2022 15-06-2022 15:59 - Een dag met werkbezoeken
- 07-06-2022 07-06-2022 15:02 - Module Ruimte en Wonen knaagt aan rol Provinciale Staten
april
- 20-04-2022 20-04-2022 21:49 - Provinciale Staten proberen de Tools van de toekomst
- 16-04-2022 16-04-2022 13:24 - De Heer is waarlijk opgestaan!
- 07-04-2022 07-04-2022 23:23 - Zuid-Holland maakt unaniem pas op de plaats in de relatie met China
- 06-04-2022 06-04-2022 23:15 - Droge voeten, schoon (grond)water, voldoende water
maart
februari
- 10-02-2022 10-02-2022 20:14 - Verdichtingsnorm wonen niet passend voor gemeenten
- 08-02-2022 08-02-2022 19:14 - Kandidaat Statenleden gezocht!
- 04-02-2022 04-02-2022 21:03 - Woningbouw op Bleizo-West?
- 04-02-2022 04-02-2022 20:55 - Beter Bereikbaar Gouwe
- 04-02-2022 04-02-2022 20:23 - Knelpunt voor woningbouw verwijderd uit regelgeving