Vervanging van de treinen op de MerwedeLingelijn (MLL)
ProRail gaat in 2027 een nieuw beveiligingssysteem aanbrengen op de spoorlijnen rond Dordrecht. De treinen van de MerwedeLingelijn (MLL) krijgen hier ook mee te maken, omdat deze treinen gebruik maken van het emplacement Dordrecht.
Woensdagavond 12 oktober stemde de provinciale staten unaniem voor het versneld aanschaffen van nieuwe treinen. Verschillende negatieve verhalen over de huidige treinen van de Merwedelingelijn bereikten in de afgelopen jaren de provinciale politiek. Zo zijn er zijn klachten over het ontbreken van toiletten in de treinstellen, dat de treinen niet voor iedereen met een beperking zelfstandig toegankelijk zijn, dat de vloot een beperkte capaciteit heeft met het oog op de zeer forse groei van het reizigersverkeer en dat elk rijtuig heeft maar één deur per zijde heeft, waardoor het in- en uitstappen op drukke tijdstippen te veel tijd vraagt. De nieuwe treinen bieden de mogelijkheid deze nadelen voor een groot gedeelte op te lossen.
Ook de ChristenUnie&SGP-fractie heeft tijdens de bespreking van de gelegenheid gebruik gemaakt om de gedeputeerde te vragen het gesprek met Qbuzz aan te gaan. Woordvoerder Gerard van de Breevaart heeft enkele randvoorwaarden genoemd die minimaal overeengekomen moeten worden voor de verlenging formeel bekrachtigd kan worden. De gedeputeerde heeft hiervan enkele punten toegezegd. Daarnaast heeft Gerard zijn zorgen geuit dat het niet inzichtelijk is hoe de nieuw te bestellen treinen qua potentie en capaciteit aansluiten op onze visie dat rondom de MLL veel huizen gebouwd moeten worden. Kunnen de toestellen op termijn de extra stroom nieuwe reizigers opvangen? Het tekort aan plaatsen moet uiteindelijk geen sta in de weg worden voor de huizenbouw rondom de MLL. Ook wij zijn het eens met: “eerst bewegen dan bouwen”.