Binnenvaartschippers vogelvrij?

schepen P1060768a 624x27002 05 2014

Binnenvaartschippers voelen zich opgejaagd door een plotselinge controle van hun ligplaatsen. Dat was afgelopen weken het geval in Gorinchem. Er zou bovendien met dwangsommen zijn gedreigd. Na deze gebeurtenissen zochten de schippers een goed heenkomen en verlieten het Merwedekanaal.
Voor de Statenfracties van SP, VVD, CDA, ChristenUnie&SGP en D66 vormden deze feiten aanleiding om gezamenlijk aan Gedeputeerde Staten (GS) via schriftelijke vragen om opheldering te vragen.

Nadat begin april een ambtenaar van de provincie de schepen dagelijks bleek te controleren op hun verblijfsduur, begonnen de schippers zich ongemakkelijk te voelen. Ze zijn er mee bekend dat ze maximaal zeven dagen in het kanaal mogen liggen. Maar de gevolgen van de crisis raken hen hard. “Er is bijna geen vracht te krijgen. We liggen hier echt niet voor onze lol".
Volgens de regels is het hele Merwedekanaal, van Vianen tot Gorinchem, na zeven dagen voor hen taboe.
Op initiatief van de SP hebben de genoemde fracties hun vragen bij GS ingediend. Zo willen zij weten of in bijzondere situaties zoals de huidige crisis of bij familieomstandigheden, soepeler omgegaan kan worden met de toegestane ligduur. Er blijkt geen schaarste aan ligplaatsen waardoor op de ligduur streng gehandhaafd zou moeten worden.

De fracties dringen er bij GS op aan om het ligplaatsenbeleid te actualiseren en in de voorschriften regels op te nemen voor bijzondere omstandigheden.

Lees het antwoord van Gedeputeerde Staten