Subsidie erfgoedrestauratie fors verhoogd

Schiedam kerk erfgoed 624x27031 12 2014

Door een extra bijdrage van € 922.000 kunnen aan twaalf monumenten in Zuid-Holland restauraties uitgevoerd worden. Het gaat om diverse kerktorens en kerken, onder andere in Leerdam, Alphen aan den Rijn, Kinderdijk, Nieuwland, Sommelsdijk en Rijnsburg. Verder het Gemeenlandshuis in Kinderdijk, twee molens in Delft en Haastrecht en Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

Dankzij een initiatief van de Statenfractie van ChristenUnie&SGP hebben Provinciale Staten van Zuid-Holland besloten het budget voor de restauratieprojecten fors te verhogen. Tijdens de  Statenvergadering van november was al een motie van ChristenUnie&SGP aangenomen waarin aan Gedeputeerde Staten gevraagd werd in de vergadering van december met een voorstel te komen. De reden hiervoor was dat een aantal projecten dat volledig voldeed aan de criteria niet kon worden uitgevoerd omdat het beschikbare budget onvoldoende was.

Het voorstel werd met de grootst mogelijke meerderheid door de Staten gesteund.

Lees ook: "Extra geld voor restauratieplannen"