De toekomst van het veer Rozenburg-Maassluis

veer.jpeg19 november 2025

De ChristenUnie is blij dat we kunnen spreken over een toekomstperspectief voor het veer Rozenburg-Maassluis. Dank aan iedereen die de afgelopen jaren alles op alles hebben gezet om de Blankenburg in de vaart te houden.

De wethouder zei het al: al eeuwen vaart er een veerdienst tussen Rozenburg en Maassluis. Die gemeenschappen zijn dan ook historisch met elkaar verbonden. Het belang van deze verbinding is dan ook niet te onderschatten.

De ChristenUnie steunt de keuze voor het kleine autoveer. De ChristenUnie steunt ook de keuze voor een elektrisch veer. Daarmee wordt gekozen voor de toekomst. De ChristenUnie heeft wel vragen bij de aanbesteding van de dienstverlening. 

De heer Kuiper, wethouder gemeente Maassluis, zei het al bij zijn inspraak. Marktwerking heeft geleid tot roofbouw op materieel en personeel. Eerst waren zij het slachtoffer, later ook de reizigers. 

Waarom wordt er dan toch weer gekozen voor marktwerking? Het veer is een essentiële dienst. De kosten van marktfalen zijn enorm gebleken in het verleden. We hebben miljoenen extra uit moeten geven de afgelopen jaren. Een exploitant is gericht op winst. Er zijn niet zo veel variabelen waar die gehaald kan worden. Dat gaat ten koste van personeel, dienstverlening of prijzen. 

Exploitatie in eigen beheer betekent dat het in dienst nemen van het veerpersoneel leidt tot hogere kosten en minder flexibiliteit, stelt het Statenvoorstel. Met andere woorden, dan wordt er wel goed voor het personeel gezorgd en hebben ze zekerheid. Gezien alles wat er gebeurd is, niet zo vreemd. 

Mijn fractie is dan ook niet helder waarom marktwerking in dit geval hier tot voordelen leidt, te meer daar het eigen beheer nog altijd als terugvaloptie wordt genoemd. 

Tot zo ver mijn vragen.

Labels

« terug naar overzicht